امروزه اینترنت دور و بر ما را گرفته و خواه بخواهیم و خواه نخواهیم مجبور هستیم از این فناوری استفاده کنیم.به هر حال هر نفر به طور مستقیم یا غیر مستقیم بهره می برد.در این بین ما وبلاگ نویس ها هم برای بیان افکار و تفکرات خود و در یک کلام هرچه دل تنگمان می خواهد را می گوییم. اما وبلاگ نویسی آن چنان که فکر می کنیم آسان نیست.مشکلات و موانع بسیاری در این حرفه وجود دارد البته شایان ذکر است که این حرفه هنز به طور کامل در کشور ما جا نیافتاده است.بنا براین بهتر است قبل از این که یک وبلاگ نویس شویم یا گار وبلاگ نویس هم هستیم این مشکلات را شناسایی کرده و برای آن قدمی هر چند کوچک بر داریم.طی چندین مطلبی که چندی پیش منتشر کردم فکر می کنم برخی از رایج ترین و مهم ترین  موانع و مشکلات قشر وبلاگ نویسان را مطرح کردم. البته همه ما می دانیم که این مشکلات این چند سطری که من نوشته ام و خواهم نوشت نیست و افزون بر این مشکلاتی وجود دارد که ممکن است بنده از آن ها بی خبر باشم.

در این مطلب بنده یک سری پیشنهاد را از دیدگاه خودم مطرح می کنم که فکر کنم هر وبلاگ نویس لازم است آن ها را بشناسد و به آن ها عمل کند.البته در بین مطلب هم به مشکلات رایج و مهم هم اشاره می کنم.

1.بر دانش خود بیفزایید

علم آموختن را از بچه یاد بگیرید!

علم آموختن را از بچه یاد بگیرید!

دانش است که انسان با علم را از انسانی که از هیچ علمی آگاه نیست متمایز می کند.این دانش است که روح و فکر ما را جلا می بخشد و این قدرت را به ما می دهد که دقیق تر به دنیای پیرامون خود بنگریم و تفکر کنیم.در بحث وبلاگ نویسی هم لازمه ی یک وبلاگ نویس این است که همیشه سعی در یادگیری علوم جدید و مربوطه باشد و سعی کند بر دانش خود بیفزاید.یکی از علل سطحی نگاه کردن بنده به برخی موضوعات عدم داشتن علم مربوط به آن موضوع می باشد.از نظر بنده یکی از علل این که برخی مواقع احساس بی انگیزه ای به ما رخ می دهد می توان ریشه آن را در کمبود علم دانست.

 

نکته این در این جا باید مطرح کنم این است که دانش خود را نباید تنها به منابع داخلی محدود کنیم منظورم این است که شایسته است در مواردی هم از منابع علمی دیگر زبان ها بهره ببریم.

2.سطح خواسته ی خود را پایین بیاورد

متاسفانه به این دلیل که هنوز فرهنگ استفاده ی صحیح اینترنت و دیگر ابزاری ها ارتباطی دسته جمعی جا در جامعه جا نیافتاده است بنابر این به شما پیشنهاد می کنم توقعات و خواسته های خود را پایین بیاورید.یکی از ابعاد  این موضوع بعد مالی و اقتصادی آن است،چرا که می توانم بگویم تقریبا هیچ گونه در آمدو پشتیبان مناسبی در این راه وجود ندارد.پس توقع نداشته باشید که بتوانید از این راه امرار معاش کنید.محرک بنده به وبلاگ نویسی بنده تنها علاقه ام به این موضوع بوده است و باید بگویم که تقریبا هیچ عامل دیگری در این موضوع نقش نداشته است.بنابر این اگر علاقه ای به این کار ندارید و تنها به فکر کسب در آمد هستید باید بگویم که اینجا جایش نیست!

بعد دیگر این موضوع از بعد مالی آن جدا می باشد.اگر وبلاگ نویس هستید و احساس می کنید وجود وبلاگ ها و وب سایت های زرد در اینترنت باعث شده تا دیگر کمتر کسی به شما اعتنا کند،باید سطح خواسته خود را پایین بیاورید!

3.با دیگران صمیمی و مهربان باشد

وبلاگ نویس را می توان به یک فروشنده تشبیه کرد.یک فروشنده باید اخلاق و رفتار مناسبی داشته باشد تا بتواند مشتری را به سمت خود جذب کند.این مورد در مورد وبلاگ نویس هم وجود دارد.یعنی یک وبلاگ نویس نباید از این که کسی کامنتی در وبلاگش گذاشته بود که انتقاد کرده بود و از موضوعی خوشش نیامده بود ناراحت ش.د.باید مهربانی پیشه کند و با صمیمیت و گرمی (تا جایی که ممکن است) انتقاد پذیر باشد و رفتار خشن و تندی نداشته باشد.

4.اجتماعی باشد

انسان ها نسبت به قدیم اجتماعی تر شده اند،آداب اجتماعی را یاد گرفته اند،به هنجار ها احترام می گذراند و به دلیل اجتماعی بودنشان احساس می کنند که باید با دیگران رابطه برقرار کنند.یک وبلاگ نویس هم باید چنین خصوصیتی داشته باشد.یعنی پس از این که به جایگاهی رسید در وبلاگش را ببندد و بگوید ورود افراد غریبه ممنوع!

باید با دیگر وبلاگ نویسان تعامل و رابطه ی اجتماعی داشته باشد و با آن ها مشورت کند یا اگر تجربه ای دارد در اختیار دیگران قرار دهد و یا از تجربیات دیگران بهره ببرد.سعی کند مشکلات همکار خود را بر طرف کند و یک رابطه ی صمیمی و گرم داشته باشد.

5.اطلاعات به روزی داشته باشد

این مورد مکمل مبحث دانش می باشد.در آن جا گفتم که لازمه وبلاگ نویس شدن داشتن دانش است.در این یک چیز اضافه می کنم و آن هم این است که اطلاعات یک وبلاگ نویس باید همیشه به روز باشد و از اخبار مرتبط با حرفه خود اطلاع داشته باشد و اطلاعات به روز و مناسبی در حیطه فعالیتش داشته باشد.

6.در حوزه خودش فعالیت کند

یک وبلاگ نویس باید در یک محدوده خاص بنویسد و پیوسته از این شاخه به آن شاخه نپرد.در مورد یک یا چند موضوع خاص بنویسد و پیوسته موضوع مطالبش را عوض نکند و درباره چیزی بنویسد که با نوشته هایش مرتبط نباشد.سعی کند استقلال داشته باشد و به سوی هدفی که پیش رو دارد حرکت کند.

7.به قوانین احترام بگذارد

این یک مورد رو دیگر خیلی توضیح نمی دهم چون فکر کنم عنوانش بتواند همه چیز رو بگوید.فقط به این نکته بسنده می کنم که اگر می خواهید وبلاگ نویس موفق شوید به قوانین احترام بگذارید.درست است که ممکن است قوانین مشخصی در این حرفه نباشد ولی فراموش نکنیم که یکی از مهم ترین قوانین،قانونی به نام کپی رایت می باشد که همه ی ما با آن آشنا هستیم و باید به آن احترام بگذاریم.

همان طور که اول مطلب هم گفتم این نوشته تنها به افکار بنده بر می گردد و من لزومی نمی بینم که آن ها را بپذیرید این ها را نوشتم که بگویم این ها ابزار هایی برای وبلاگ نویس شدن لازم است.

اگر شما هم ایده یا ابزاری در این مورد می شناسید آن را با من به اشتراک بگذارید تا این موارد کامل تر شود.

مطالب مرتبط:

فینگیلیش نوشتن،نمونه ای از پشت کرده به زبان فارسی!

کپی رایت،قانونی که آب شده رفته زیر زمین

فرهنگ درستی به نام کامنت گذاری در وبلاگستان وجود ندارد!

دیدگاه‌ها
  1. diescolor می‌گه:

    بسیار آموزنده

  2. اقدم می‌گه:

    سلام
    متاسفانه وبلاگ نویسان فارسی زبان کمتر به بیان دیدگاه های خود در وبلاگ نویسی و معرفی چالش های این راه می پردازند که جای تاسف زیادی دارد ولی نکته های که شما معرفی کردید برای من که تازه وبلاگ نویسی را شروع کرده ام بسیار آموزنده بود،ممنون

  3. پسر یخی می‌گه:

    سلام من مدیر وبلاگ love3d هستم چند روزی هست که وبلاگ من توی لیست جستجوگر گوگل نمایش داده نمیشه با توجه به اینکه حداقل در 15 مطلب در صفحه اول جستجوی گوگل قرار داشتیم و امار بازدیدمون هم هر روز متوسط 200 نفر بیشتر میشد الان توی همون موضوعات حتی تا صفحه 10 گوگل رو هم که چک کردیم اسمی از ما نبود و هر روز امار بازدید کننده هامون کم و کمتر میشه
    از ثبت وبلاگ توی موتورهای جستجو هم اطمینان حاصل کردیم مشکلی نداشت ولی موضوعاتمون اصلا توی گوگل نمیاد لطفا راهنماییمون کنید ممنون

پاسخی بگذارید

