موزیلا فایرفاکس مرورگر محبوب بسیار از ما می باشد.یکی از دلایل آن سرعت بالای آن در بارگزاری صفحات وب می باشد.از دیگر دلایل آن می توان به امنیت آن توجه کرد.

مقوله ی امنیت مقوله ی پیچیده ای است و فعلا کاری به آن نداریم.اما گاهی پیش می آید که به دلیل استفاده ناصحیح از فایرفاکس بلای جانمان بشود تا آن جا که حریم خصوصی از بین برود.

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1253/flurry_extras/128/firefox.png

پیشنهاد می کنم قبل از استفاده از فایرفاکس این مطالب را بخوانید!

لذا در این مطلب قصد دارم مهم ترین کارهایی را که باید در فایرفاکس انجام دهید یادآوری کنم.

فبل از همه چیز باید بگم که این مطلب تنها به امنیت بر نمی گردد بلکه ابعاد وسیع تری دارد.

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/982/dellipack_2/48/interact.pngبه روز آوری (update)

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1253/flurry_extras/48/firefox.pngهمیشه به یاد داشته باشید که ابتدا خود مرورگر را بروز نمایید سپس افزونه ها و … همیشه از طریق وب سایت موزیلا منتظر نسخه جدید فایرفاکس باشید!بعضی عا تصور می کنند وقتی یک برنامه یک نسخه ارتقا می یابد تاثیری ندارد در صورتی که این تصور غلطی است،چون بسیاری از مشکلات،خصوصا مشکلات امنیتی بر طرف گردیده.بلافاصله و بی درنگ پس از این که فهمیدین نسخه جدید منتشر شده است فایرفاکس را آپدیت کنید.آخرین نسخه فایرفاکس 3.6.9 می باشد که می توانید از این جا دریافت کنید.

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1035/human_o2/48/preferences_plugin.pngافزونه های (addon) بخش مهمی از فایرفاکس می باشند که قابلیت های فوق العاده ای را در فایرفاکس می گنجانند.قابلیت های مثل زیبایی،راحتی در انجام امور اینترنتی،امینت بالاتر.اما اگر افزونه های خود را به روز ننمائید ممکن است بلای جانتان شود و به خاطر همین است که فایرفاکس همیشه توصیه می کند افزونه های خود را هر چند وقت یکبار بروز نمائید.

معمولا نسخه جدید افزونه ها زودتر از خود فایرفاکس منتشر می شود،بنابراین هر چند وقت یکبار از طریق دکمه find updates در پنجره addons نسخه جدید افزونه ها را نصب نمائید.

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1673/diagram_part_2/48/diagram_v2_10.pngدانشنامه فارسی ویکی پدیا پلاگین را این چنین تعریف می کند:برنامه های کوچک و کاربردی که به تنهایی کاربردی نداشته و بروی بعضی از نرم افزار ها مثل فایرفاکس جهت کارهایی مصل نمایش ویدیو یا فرمت ها استفاده می شود.

از این تعریف باید این طور برداشت کنیم که پلاگین ها نقش مهمی را ایفا می کنند لذا ما هم باید به آن ها ارج دهیم و نسخه جدید آن ها را در فایرفاکس بگنجانیم.البته این کار کمی مشکل تر از بروزرسانی افزونه ها می باشد زیرا این کار را باید به صورت دستی انجام دهید.

پلاگین ها از آدرس tools/option/application در دسترس می باشند.

مشهور ترین پلاگین ها برای فایرفاکس از زبان موزیلا:

پلاگین های زیر جز برترین،محبوب ترین پلاگین ها جهت استفاده در فایرفاکس می باشند.لینک تمامی پلاگین ها به سایت سازنده آن است اما جهت سهولت دریافت پلاگین ها لینک دریافت آخرین نسخه پلاگین ها از سایت پی سی دانلود را نیز قرار دادم.

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1759/isabi4/48/adobe_acrobat_reader.pngادوب اکروبات لینک دریافت از  پی سی دانلود

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1759/isabi4/48/adobe_flash_player.pngادوب فلش پلیر لینک دریافت پی سی دانلود

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1759/isabi4/48/adobe_air.pngادوب شاک ویو

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/986/aeon/48/quicktime.pngکوئیک تایم لینک دریافت پی سی دانلود

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1008/quiet/48/java.pngجاوا لینک دریافت پی سی دانلود

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1657/lha_objects/48/windows_media_player.pngویندوز مدیا پلیر لینک دریافت پی سی دانلود

نصب افزونه Vacuum places

حتما متوجه شدید که پس از مدتی که با فایرفاکس کار می کنید سرعت آن کمی کند شده و بعضی اوقات مروگر منجمد می شود!یکی از دلایلش این است که فایرفاکس مقدار زیادی رم موقع استفاده اشغال می کند و این باعث کندی می شود.

برای حل این مشکل پیشنهاد می کنم از افزونه vacuum places استفاده کنید.پس از مدتی کار با فایرفاکس اجازه دهید این افزونه فایرفاکس را تمیز کنید!کافیست پس از نصب افزونه آیکونی که در نوار پایینی فایرفاکس قرار گرفته را بفشارید.بعد از انجام این کار سرعت دوباره بر می گردد!

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/134/summer_love_cicadas/64/download.pngدریافت و نصب افزونه

فعال کردن گزینه Submit crash reports

اگر این گزینه را فعال کنید، در صورتی که Firefox به طور ناگهانی یا به هر دلیلی دچار مشکل و بسته شدن شود، اطلاعات این حادثه به سایت مرورگر ارسال می شود.(tools/options/advanced)

Offline Storage

بخش Offline Storage یا ذخیره سازی آفلاین یکی از بخش های موثر در سرعت لود کردن صفحات است. فایرفاکس همیشه فضایی را برای ذخیره اجزای و تصاویر سایت هایی که بیشتر بازدید می شوند قرار می دهد تا آن ها را با سرعت بیشتر به شما نشان دهد. هر چه این حافظه بیشتر باشد مطمئنا اجزای بیشتر ذخیره و سرعت باز شدن صفحات بالا می رود. شما می توانید با استفاده از بخش Use up to این مقدار را به مقدار دلخواه خود تغییر دهید.

این چند خط به نقل از گویا آی تی می باشد.

فعال کردن جاوا اسکریپت

این یکی جزو کار های اختیاری می باشد،ولی پیشنهاد می کنم از بخش tools/option/content جاوا اسکریپت را جهت نمایش این نوع کد فعال نمائید.

https://cupofinternet.files.wordpress.com/2010/09/rss2_5_02.png?w=614اگر از این مطلب خوشتان آمد از دکمه لایک استفاده کنید، دوستانتان را هم در خواندن این مطلب سهیم کنید و یا کامنت بگذارید.

مشترک فید شوید

مطالب مرتبط:

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1253/flurry_extras/48/firefox.pngبا emailthis به راحتی و در هر مکان ایمیل کنید!

https://i0.wp.com/png.findicons.com/files/icons/1253/flurry_extras/48/firefox.pngزنگ تفریح بین تب ها با فایرفاکس


دیدگاه‌ها
  1. گشتاسب می‌گوید:

    تلفظ درست، ادوبی می باشد. (تلفظ ادوب غلط است)

  2. III.6 می‌گوید:

    محمد جان مطلب خوبی بود

    ادوب و ادوبی فرقی نداره، به نظر من هم همون ادوب درسته ولی همیشه سعی کردم Adobe بنویسم!

    • مصطفی می‌گوید:

      بلاخره یا ادوبی درسته یا ادوب دیگه. نمیشه گفت که هردوش درسته. یه کلمه ای هست با این حروف مشخص. حالا چون دقیق نمی دونیم نباید بگیم که هردوش درسته.
      احتمالا ادوبی درسته. گوش دادن به یکی از ویدیو های شرکت adobe احتمالا مشکل رو حل کنه.

      • حسن می‌گوید:

        ادوبی درسته. من سایت theFlashBlog.com که مال یکی از مبلغ های ادوبیه رو دنبال می کنم و اون همیشه ادوبی تلفظ می کنه.

  3. jalal می‌گوید:

    باتشکر از شما به خاطر مطالب مفیدتان

  4. محمد می‌گوید:

    با سلام مطلب مفیدی بود خسته نباشید

  5. مجيد جمشيدي می‌گوید:

    سلام بزرگوار
    طاعات و عبادات شما قبول حق .قالب وبلاگ خيلي عاليه .افزونه هات که ماشالا حرف نداره .اين کارها رو تو بلاگفا هم ميشه کرد؟؟

  6. majid می‌گوید:

    با سلام

    مطلب جالبی بود
    دوتا غلط املایی داشت.

    یکی adanced

    یکی دیگه

    جهت کارهایی مصل نمایش

    موفق باشید.

بیان دیدگاه